Alfabetisch Bijbels [ingekort] register van de letter O
Obadja – dienaar van de Heer 1 Kon. 18:3 – hofmaarschalk van
koning Achab, die 100 profeten laat onderduiken;
stamt af van David, vader van Sekanja; Het Bijbelboek
Obadja kent 21 verzen en hij gaf een ernstige
toespraak tot de mensen van Edom;
Obed – betekent knecht – Ruth. 4:17 –
zoon van Boaz en Ruth, vader van Isaï;
Obed was de grootvader van David;
Oded – vader van de profeet Azarja [2 Kron. 15]
Octavianus Augustus – dit was de keizer Augustus ten tijde van Jezus, broer
van Cyrenius en Cornelius;
Offers voor de Heer? - Dit is een lering voor ieder, die dit horen of zelf lezen
zal, want op deze wijze kan men alles van Mij verlangen. Wie alles aan Mij offert, die offer Ik ook
alles; wie echter gul offert, maar daarbij toch nog veel voor zichzelf behoudt,
die ontvangt slechts dat terug, wat hij geofferd heeft. GJE2-44 [34]
Wie de Heer
geheel offert, zal dat nooit verliezen, maar dat zal gevuld worden met de
grootste zegen. Hij zal het terugkrijgen op een moment waarop hij het wel op
zijn minst verwacht. Offers
brengen God geen voldoening - Brandoffers, noch het bloed van dieren, net zo min als meel,
olie of tarwe, geven geen God voldoening! Als je werkelijk iets te missen hebt,
geeft dat dan aan hen, die naakt zijn, die hongeren of dorst hebben; dat zal
dan voor God een echt offer zijn! [Opmerking:
er is dus een verschil in het ‘opofferen van iets’, wat hetzelfde is als iets
te ‘offeren’.] - Jozef zei
tegen het Kindje Jezus: ‘Maar het blijft toch maar een feit dat God, jou
en ons aller Vader, die offerwet Zelf heeft uitgevaardigd, en dat Hij ons,
Zijn kinderen, bevolen heeft om die wet ook te onderhouden! Zeg eens, mijn
zoontje, heb Jij, alhoewel Je van goddelijke, heilige en wondere afkomst bent,
wel het recht om wetten op te heffen van Je grote Vader, die van alle
eeuwigheid in de hemel woont?' Het Kindje antwoordde: ‘Jozef, als Ik u zeggen
zou Wie Ik ben, dan zoudt u Mij toch niet geloven,
omdat u nu eenmaal in Mij slechts een mensenkind kunt zien! Niettemin zeg Ik u:
Waar Ik ben, daar is ook de Vader, en waar Ik niet ben, daar is ook de Vader
niet! Als Ik dus nu hier ben en niet in de Tempel, hoe zou dan de Vader wel in
de Tempel kunnen zijn? Begrijpt u dit? Waar de liefde van de Vader is, dáár is ook Zijn hart; die liefde van de Vader nu, Die is
in Mij, dat betekent dus, dat ook Zijn Hart in Mij is! Niemand draagt zijn hart
buiten zichzelf, dat doet ook de Vader niet: waar Zijn Hart is, daar is
Hijzelf! Kunt u dit begrijpen?' (bron: jeugd van Jezus, hfdst.89)
Olijfberg – De
Olijfberg is een bergrug ten oosten van het toenmalige Jeruzalem. Tussen de
berg en de srad ligt het Kedrondal.
De
olijfberg zal voor Zijn majesteit in tweeën scheuren. [Zacharias
14:3] Deze is 804 meter hoog en ligt ten Noord Oosten van Jeruzalem, precies aan
de overkant van de Kidron-vallei. De top van deze
berg is slechts 54 meter hoger dan de
hoogte van Jeruzalem (750 meter). De profeten Haggaï,
Zacharias en Maleachie zijn
daar begraven. Ook is de Heer van daar opgestegen ten hemel. De Olijfberg ligt
buiten Jeruzalem en strekt zich bijna uit tot het voormalige Bethanië. Daar, waar de Heer is opgestegen, moet dus
gelegen zijn op de plek van de Olijfberg tussen Jeruzalem en Bethanië. Aan de voet van de berg ligt het hof van Gethsemane. Als Adam en Eva uit het paradijs verdreven
waren hadden zij daar in een van de grotten getreurd. Het was een woeste plek. Gethsemane is een half uur van de plek van het avondmaal.
[Opmerking: het toenmalige paradijs heeft gelegen in de streek van Bethlehem!
Volgens de beschrijvingen van jakob Lorber]
Ondergeschikten - Heb uw ondergeschikten lief alsof het uw eigen lijfelijke
broeders zouden zijn en behandel ze niet te hard, dan zult u Mij daarmee het meest
belonen, zei Jezus. bron: GJE2-105
Onesimus – de slaaf, liep bij zijn heer
vandaan. Paulus ontmoette hem en O. bekeerde zich. Hij ging naar zijn heer Philemon terug met een brief van Paulus. Zoals Paulus had
verwacht, liet Philemon O. vrij.
Onesiphorus – uit Epheze
– hij was een trouwe vriend van Paulus; dit blijkt uit Paulus’ brief aan 2 Timotheus
1:16, waarin hij hier vol vreugde over vertelt.
Ongewassen handen - Wat de mond ingaat verontreinigt de mens niet, maar wat de mond verlaat,
verontreinigt de mens. (Matth. 15:11) Met ongewassen handen brood eten,
verontreinigt geen mens. Dit zeg Ik u allen en daarmee hef Ik voor eeuwig die
door mensen gemaakte bepaling op!" ‑ Toen begon al het volk te
juichen en Mij te prijzen. Alle planten, die Mijn hemelse vader niet heeft
geplant, worden uitgeroeid. (Matth. 15:13) Laat hen gaan! Het zijn blinde
leiders van blinden. Maar als een blinde een blinde leidt, vallen beiden zeker
in een greppel! (Matth. 15:14) Zij kunnen zich ergeren zoveel ze maar willen,
want hun vader is een andere dan de onze. Onze vader is boven ‑en de
hunne beneden" bron: GJE2-125
Ongewisse - Iedere leugen komt voort uit het kwade en veroorzaakt
weer kwaad. Iemand opzettelijk in het ongewisse laten, is hetzelfde als tegen
iemand liegen! bron: GJE2-78
Ongezuurd brood - Op het paasfeest dankte men de Heer voor de eerste oogts van het jaar, dat volgens de wet ongezuurd was.
Niemand in het land mocht 200 jaar geleden een gezuurd brood eten. Dit mocht
pas plaatsvinden als het pasgeoogste graan tot meel gemalen kon worden, dus
niet in de tijd waarophet graan gezaaid werd. (GJE
1-12-8)
Onrein - We moeten
onze harten zo veel mogelijk vrijhouden van iedere onzuiverheid, opdat de Heer
niet van ons weggaat als wij Hem zien; want met een onrein hart kan men God
niet naderen en niet in geest en waarheid Zijn aangezicht en de volheid van de
wonderen van Zijn werken niet zien. (GJE 1-45-4)
Onthullingen - eens
zullen namelijk ieders werk onthuld worden!' [Jeugd van Jezus 182-22]
Ontroerende Jezus - Soms kon Jezus erg ontroert reageren, zoals ook bij de
uitroep van een vrouw. Het kostte de Heer enige tranen van ontroering, zodat
Hij Zich van haar moest afwenden. bron: GJE2-68
Ontrouw - De hele wereld is nu in duisternis gehuld en lijdt schade door de satan.
Een hardvochtig hart zal geen zachte vrucht geven en een ontrouw hart zal zich
nooit kunnen beheersen, en de toorn zal het vuur zijn, dat nooit uit zal gaan.
Wees voor dat alles dus op je hoede en wordt in alles rechtvaardig volgens de
wet der liefde. bron: GJE1-197
Ontucht - wie ontucht en hoererij pleegt, die is heel ziek in zijn
ziel! Want door deze zonde wordt het hart van de mens van dag tot dag steeds
harder, gevoellozer en onbarmhartiger tegen de naaste en het houdt op het
laatst alleen nog maar van zichzelf en het onderwerp, waarmee het geilen kan,
maar niet om het onderwerp zelf, maar vanwege het geilen. Zo'n hart ontvlucht
dan het woord van God dat hem af wil brengen van zijn slechte verlangen, en
wordt tenslotte zelfs een vijand van degenen, die het woord van God in hun hart
bewaren en daarnaar leven. Velen van jullie lijden aan deze ziekte en Ik ben
daarom weer naar jullie gekomen, om je van deze kwade en dodelijke ziekte te
genezen. Wie van jullie weet dat hij aan deze kwade ziekte lijdt, Iaat die zich
aan Mij toevertrouwen en Ik zal hem genezen!' GJE1-86 [3]
Geestelijke ontwikkelingsstadia - De
drie ontwikkelingsstadia voor de geest zijn ten eerste beheersing van de seksualiteit,
ten tweede de reiniging van de ziel door werken der liefde en tenslotte de
opwekking van de geest uit het graf van het gericht. (GJE 1-10-17)
Onveranderlijke God - De Heer van Hemelen en Aarden is nog voortdurend
onveranderlijk Dezelfde en ik zeg je: Dezelfde Die Hij van eeuwigheid dat was.
Hij is lankmoedig, vol geduld en laat het volk nooit helemaal zonder leraren en
tekenen van boven; maar wee het volk, als het geduld van de Heer op is! Als Hij
eenmaal met de grote tuchtroede zwaait, dan houdt Hij ook niet op, voordat
iedereen die deel uitmaakt van het volk door en door geslagen is. bron: GJE1-77
Onvruchtbaar- en vruchtbaarheid - Een onvruchtbare vrouw is aan God niet welgevallig, tenzij zij van nature onvruchtbaar is.
In het vervolg moet iedere man zich niet meer dan één maagd of weduwe, die nog
vruchtbaar is, tot vrouw nemen. Want als het Gods wil geweest zou zijn dat een
man meer dan één vrouw zou hebben, dan zou Hij Adam ook zeker meer dan één
vrouw gegeven hebben. Maar God wilde dat iedere man slechts één vrouw zou
hebben en gaf daarom aan Adam ook maar één vrouw. Een man leeft echter niet
meer volkomen volgens de goddelijke orde als hij de eerste wet van God niet
houdt. bron: GJE2-103 - Van zes grote mannen in de Bijbel wordt de geboorte op
een bijzondere wijze aangekondigd. Bij Isaak was SARA
onvruchtbaar, bij Jozef van Jakob was RACHEL
onvruchtbaar, bij Simson was de vrouw van MANOAH
onvruchtbaar, bij Samuel was HANNA onvruchtbaar, bij Johannes de Doper was
ELISABETH onvruchtbaar. Allen werden door toedoen van de Heer – hoewel het
onmogelijk leek, BEVRUCHT door Zijn Geest. Van de ZEVENDE grote man uit de
Bijbel – JOZEF – verscheen de Engel Gabriel aan MARIA en zij werd bevrucht door
de HEILIGE GEEST van GOD ZELF.
Oogappel Gods - De beide jongemannen doen nu (na de zeer wijze woorden
van de opgewekte jongen Josoë) wat verdeemoedigd een
stapje terug en zeggen: waarlijk, zo'n grote zuivere goddelijke wijsheid zou
geen engel bij deze jongen gezocht hebben. Jezus zegt daarop: ja, geliefden,
Gods oog ziet heel scherp en ontdekt ook in de volmaaktste engel nog vlekken -
en dat geldt ook voor een zuiver mensenhart, dat is als Gods oogappel. bron:
GJE2-79
Beoordeel
met het ene oog de mens als mens en met het andere oog de mens als broeder!
Als een mens tegenover ons faalt, dan moeten wij ons broederoog geopend houden
en ons mensenoog sluiten; maar als een broeder tegenover ons faalt, dan
moeten we ons broederoog sluiten en ons mensenoog op onszelf richten. Op die
manier zullen wij onszelf dan zien als falende mens tegenover een falende
broeder. God beziet met Zijn ene oog Zijn schepselen, met het andere Zijn
kinderen. Als wij elkaar bezien met ons broederoog, dan zal de Vader ons bezien
met Zijn Vaderoog. Bezien wij elkaar met ons mensenoog, dan beziet God ons
slechts met Zijn scheppersoog! En Zijn eveneens éne mond verkondigt Zijn kinderen Zijn Liefde, dan wel
Zijn schepselen Zijn Gerechtigheid! (bron: jeugd van Jezus, hfdst.62)
Ogen en oren - Ook de ogen
zijn de wegen van de mens en zijn neus is zijn wijsheid. Zo is de mens uit
diverse lichaamsdelen samengesteld. Causea et Curae
Oordeel Gods over
begane zonden - Voor het Goddelijk gericht geldt het aardse
recht voor creminelen niet. Mensen kunnen niet
anders, dan zich naar de positieve wetten te richten, omdat ze niet alwetend
zijn; maar Die, die de harten en nieren proeft, en alle oorzaken en werkingen
overziet, die schat de zonden naar hun ware gehalte, en dan ziet het er
vreselijk uit met een zulk arme Adamskind, wanneer het niet in de
verlossingssferen komt van de Bemiddelaar, en vergeving van zijn zonden gezocht
en gevonden heeft. Ik ben nu hier om het gehele oordeel dat over deze aarde
was uitgesproken, op Mij te nemen en alle mensen zullen door het oordeel dat Ik
op Mij heb genomen, de volledige verlossing van de eeuwige dood vinden.
Vervallen zij daarna echter weer in het kwade dan zullen zij het aan zichzelf
te wijten hebben als de vloek en de hardheid van de wet hen zal doden! Want
weet, de wet is er altijd, maar de genade komt slechts zo nu en dan de in het
nauw zittende te hulp; als de genade echter niet wordt geëerbiedigd, moet men
de wet weer voor lief nemen." GJE3-16 [12 en 14]
Oordeel wegnemen - Ik ben nu hier
om het gehele oordeel dat over deze Aarde was uitgesproken, op Mij te nemen en
alle mensen zullen door het oordeel dat Ik op Mij heb genomen, de volledige
verlossing van de eeuwige dood vinden. Vervallen zij daarna echter weer in het
kwade dan zullen zij het aan zichzelf te wijten hebben als de vloek en de
hardheid van de wet hen zal doden! Want weet, de wet is er altijd, maar de
genade komt slechts zo nu en dan de in het nauw zittenden
te hulp; als de genade echter niet wordt geëerbiedigd, moet men de wet weer
voor lief nemen." GJE3-16 [12,14]
Openbaringen, nieuwe - Miljoenen mensen hebben hun oordeel al klaar over de
Heer, zelfs nu Hij al lang is teruggekomen op de wolken, zoals voorspeld. Want
het is niet mogelijk om zelfs de Nieuwe
Openbaringen (als belangrijke aanvulling op de Bijbel en ook de
ontsluiering van het Woord) te kunnen ontvangen van de Heer Zelf. Maar de Heer
heeft immers Zelf al voorspeld, dat Zijn Woord gehouden zal worden eeuwig en
altoos. (GJE 1-5-16) - God toont de ziel
innerlijk door buitengewone Openbaringen door het Woord, de weg van Zijn orde.
bron: GJE2-210
Opgravingen - waar
een ruïneheuvel [tell] is, daar was vroeger ook vaak
een stad.
Opvliegend - Een oplaaiende of opvliegende ziel moet tot een deemoedigende
zelfkennis komen. bron: GJE2-196
Opvoeding - Een slechte opvoeding zal op den duur alle mogelijke kwalen zowel
geestelijk als lichamelijk ten gevolge moeten hebben. bron: GJE1-120
Opwekking - Wij dienen de Heer in onszelf op te wekken, zoals Jezus
zich ook richtte naar de wet van Mozes en ook de Godheid in Hemzelf
moest opwekken. Ieder mens kan in zichzelf God aantrekken en op den duur
één worden met de Godheid. De volledige eenwording van de volheid van de
Godheid met Jezus heeft niet ineens, op slag, plaats gevonden, maar geleidelijk
aan, zoals het geleidelijk ontwaken van de goddelijke geest in het hart
van de mens. (Bron: Jeugd van Jezus- inleiding) - Onder het gebod doden op te wekken moet verstaan worden de geestelijke
opwekking. bron: GJE1-135 Waarlijk, Ik zeg jullie: Ieder, die het
leven van deze wereld zoekt, en het ook zonder moeite vindt, zal het eeuwige
leven verliezen, en Ik zal hem niet op de jongste dag, terstond na het afleggen
van het lichaam, opwekken, maar hem voor de eeuwige dood in de hel werpen. Wie echter het
wereldse leven niet alleen niet zoekt, maar het ook uit ware, zuivere liefde
voor Mij, afwijst en niet de moeite waard vindt, die zal het eeuwige leven
vinden (Matth. 10:39); want meteen na de dood van zijn lichaam zal Ik hem opwekken,
hetgeen de jongste dag van het nieuwe leven in de geestenwereld is, en Ik zal
hem binnenvoeren in Mijn eeuwige Rijk en zijn hoofd versieren met de kroon van
de eeuwige onvergankelijke wijsheid en liefde, en Hij zal dan met Mij en al de
engelen van de eeuwige eindeloze hemel eeuwig over de hele zichtbare
geestenwereld heersen!' bron: GJE1-139
Orakel van
Delphi - Wacht u het ongeluk - een Griek ging een reis maken naar
Delphi en vroeg veel geld aan de Pythia, of hij
gelukkig zou worden met de vrouw die hij wilde nemen. Het orakel van Delphi
heeft mij de waarheid voorspeld en ik ben echt gelukkig met mijn vrouw, zegt de
Griek tegen Jezus. Dan zegt Jezus tegen de Griek: Het orakel zou ook gelijk
gehad hebben, als je ongelukkig geweest was met je vrouw. De Griek zegt, ik zie
niet in hoe dat dan mogelijk zou zijn. Ik zeg, omdat je geestelijk blind bent.
Kijk de zin luidt: Bij deze vrouw vindt u het ongeluk niet wacht u het ongeluk.
Als je de zin in tweeën deelt na de ontkenning, dan heeft het orakel gelijk als
je ongelukkig zou zijn; want dan zou de zin zonder dat er ook maar iets in de
woordvolgorde veranderd is aldus luiden: bij uw vrouw vindt u het geluk niet,
wacht u het ongeluk. Maar als je Mij niet wilt geloven, vraag het dan eens aan
je buurman, die een jaar daarna voor net zo'n gelegenheid naar Delphi is
gereisd, of zijn antwoord niet precies eender was als het jouwe. En hij is
ongelukkig met zijn vrouw, omdat ze een grote slet
is; maar het orakel heeft bij hem evenzeer gelijk als bij jou, en toch hecht je
er veel waarde aan. Oordeel nu zelf wat beter is, de tempel in Jeruzalem of het
orakel in Delphi. bron: GJE1-187
Orde op zaken stellen - Wees altijd en in alles zo ordelijk mogelijk. Als
iemand ergens geld voor wil besteden, dan zal hij zeker het eerst daar op
afgaan, waar de meeste orde heerst. Achteraf orde op zaken stellen is vaak
tevergeefs. bron: GJE1-92-7
Orpa – schoonzuster van Ruth – na de
dood van haar man blijft zij in Moab, terwijl haar
schoonmoeder en schoonzuster naar Israel gaan – Orpa
betekent ‘koppig’.
Othniël – richter uit Juda – betekent
‘mijn kracht is God’. Hij verloste zijn
volk van de Mesopotamische koning Kuschan-Rischataïm,
die de dubbel schurachtige werd genoemd; na deze
bevrijding was er 40 jaar vrede. Na zijn dood verviel het volk weer in de oude
zonden en kwam er weer een onderdrukking en moest de Heer wederom een bevrijder
sturen. Dit was Ehud, die Eglon,
de koning van Moab doodde en daarna was er 80 jaar
vrede.
Overmaat - Aan ieder mens is voor alle zaken een bepaalde maat gegeven, afhankelijk
van zijn kracht, natuur en geaardheid. Als hij zich aan die maat houdt, bevindt
hij zich in de juiste orde waarin God hem heeft gesteld, en alles wat hem
omgeeft is voor hem 'hemel'. Maar wanneer hij, in wat dan ook, deze orde
overschrijdt en een wereld op zijn zwakke schouders legt, dan zal deze hem
vermorzelen en tot 'hel' worden! En zo is de juiste maat in alle dingen, zowel
voor de mens als voor de geesten een 'hemel'; een overmaat van dezelfde dingen
is echter daarom voor mensen en geesten een pure 'hel'! bron: GJE2-185
UpToDate 2024-2025